Energetische Natuurgeneeskunde

Er worden tegenwoordig ontzettend veel verschillende vormen van alternatieve geneeskunde (CAM) aangeboden waaruit men kan kiezen zoals: Acupunctuur, Aromatherapie, Ayurveda, Bio-resonantie, Body Stress Release, Bowen therapie, Edelsteen therapie, EFT, Homeopathie, Iriscopie, Kinesiologie, Reflexologie, Reiki, Regressietherapie, Quantum Touch, Yoga etc. Het is hierdoor soms moeilijk om het verschil te begrijpen en/of hieruit een keuze te maken.

En hoewel deze verschillen er zeker zijn, is het goed om te weten dat er ook een belangrijke overeenkomst is : Energie

Energie

Zoals de bovenstaande afbeelding op eenvoudige wijze illustreert, zijn we op het diepste niveau van ons bestaan niets meer en niets minder dan energie.

Dit geldt tevens voor dieren, planten en ja, zelfs objecten!

Alles = Energie (of andersom E=MC2!)

Wat deze levensenergie (ook wel Prana of Chi genoemd) exact is, of waar het vandaan komt, daar zijn de meningen (vooral binnen de reguliere zorg) nogal over verdeeld.

Wat wel zeker is, is dat de juiste werking (balans door een juiste frequentie en trilling) van deze energie en zijn opname- (chakra's) en transportsysteem (meridianen) een wezenlijke rol spelen in de realisatie (en instandhouding) van onze lichamelijke, geestelijke en spirituele gezondheid.

Disbalans

Als ons lichaam (of gematerialiseerd bewustzijn) ziek is, is dit vaak een teken dat wij energetisch uit balans zijn.

De oorzaak van een verstoring kan zowel fysiek- als energetisch van aard zijn. En net zoals Newton's Cradle, hebben ze een oorzaak en gevolg effect: fysieke klachten hebben een uitwerking op de energetische laag en vice versa.

Clinique Indigo werkt vanuit de Eclectische Energetische Natuurgeneeskunde (E.E.N.). De betekenis van het woord eclectisch is “uit alle systemen het beste halen en er tevens de Eenheid in zien”.

Binnen onze praktijk zijn (delen van) de onderstaande geneeskundige systemen verwerkt in onze behandelingen.

Oosterse Geneeskunde

De Oosterse geneeskunde ziet de mens als bewustzijn. De wereld en de mensen zijn gematerialiseerd bewustzijn.

Energie en materie zijn beide functies van bewustzijn. Lijden en ziekten zijn inherent aan het bestaan van de vorm.

De oorzaak is gelegen in een persoonsgebonden oriëntatie in het bewustzijn.

De therapie richt zich op de energie en de stof als een symptomatische -op menselijke maat gesneden- behandeling, terwijl de oorzaak wordt gezocht op het niveau van bewustzijn, het energetisch en fysieke lichaam.

Er wordt gewerkt vanuit het chakra systeem. Wanneer er een verstoring is in het lichaam kan men deze ook terugvinden op chakra niveau.

Daarnaast worden er ter ondersteuning kruiden ingezet, die een sterke energetische werking hebben.

Trad. Chin. Geneeskunde

De traditionele Chinese geneeskunde (TCM) is gericht op het energetische / emotionele niveau.

De behandeling is erop gericht energetische blokkades in het energiesysteem op te sporen en de energie te herstellen.

De Chinese geneeskunde richt zich op het meridiaan systeem. Dit proces wordt ondersteund door middel van kruiden en acupunctuur. Met de begrippen yin en yang worden verstoringen in de dynamiek en de balans uitgedrukt (yin is te weinig en yang is te veel energie). De therapie is energetisch van aard, evenals de acupunctuur en de Chinese kruiden waarmee wordt gewerkt. Deze geneeskunde richt zich op het energetisch en fysiek lichaam.

Westerse Geneeskunde

De Westerse reguliere geneeskunde richt zich op het fysiek/lichamelijke niveau. Deze geneeskunde gaat ervan uit dat de mens is opgebouwd uit materie. De structuur van de ziekteleer gaat ervan uit dat, als men ziek is, men niet meer aan de norm voldoet. De therapie is er dan ook op gericht de norm weer zoveel mogelijk te bereiken. De behandeling is erop gericht problemen in het lichaam op te sporen.

De diagnose wordt meestal door onderzoek gesteld. Denk hierbij aan bloedonderzoek, röntgen, scan etc. De behandelwijze bestaat uit causaal gerichte therapie, ondersteunende therapie en preventie. De behandeling wordt ondersteund met reguliere geneesmiddelen.

De Westerse natuurgeneeskunde is een holistische geneeswijze, die zich richt op het in balans brengen van lichaam, geest en ziel.

De diagnose wordt gesteld via de kinesiologie, polsdiagnostiek, biotensor, pendel en anamnese. Binnen deze geneeskunde wordt er gebruik gemaakt van fytotherapie, homeopathie, Bach-bloesemtherapie, orthomoleculaire therapie en lithotherapie en er wordt gewerkt met fijnstoffelijke energetische middelen. De behandeling is vaak energetisch van aard, zoals aurahealing, magnetiseren enz.

De therapie bestaat uit het behandelen van voedingsintoleranties, drainage problemen, fysieke verstoringen en toxinebelasting. Verder wordt er gewerkt met de kracht van vergeving, regressie- en reïncarnatietherapie, psychotherapie, ankhtherapie, ademhalingstherapie, reflexzonetherapie, klierkunde en numerologie.